Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Ireneusz i przebóstwienie człowieka

Tytuł:
Ireneusz i przebóstwienie człowieka
Autorzy:
Jan Tomasz Słomka
Data publikacji:
2009
Słowa kluczowe:
św. Ireneusz, historia teologii
Język:
polski
Cytata wydawnicza:
Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Works by B. Altaner, P. Evdokimov, W. Beinert, Cz. Bartnik and many others refer to Irenaeus’ teaching on salvation as the deification of man. However, as Irenaeus himself never used the word “deification”, a question arises whether the statement is legitimate. Works by B. Altaner, P. Evdokimov, W. Beinert, Cz. Bartnik and many others refer to Irenaeus’ teaching on salvation as the deification of man. However, as Irenaeus himself never used the word “deification”, a question arises whether the statement is legitimate. On the one hand, Irenaeus is, indeed, the first theologian who took up a comprehensive reflection on the interrelation between incarnation and salvation, and he perceived salva- tion as a transformation of the whole human nature, not only as the gift of liberation from sin and resurrection granted to man. Yet, the very concept of deification ( theopoiesis , the- osis ) was developed by the Alexandrian theological circles, while Irenaeus belonged to the Asian tradition, whose philosophical and theological assumptions were essentially differ- ent. Irenaeus peceived man as primarily the flesh: human nature is carnal, and only as such it is endowed with mind and spirit. The Alexandrians regarded human nature as spiritual. Thus, to Irenaeus, salvation is mainly salus carnis, while the Alexandrians saw salvation as salus animae. When Irenaeus wrote about man who was to become a son of God, he meant the community between man and God, and not a promise of unification of their natures. The idea of theosis , on the other hand, assumes that human nature (which is spiritual) is transformed to become like God’s, coming ever closer and finally uniting with it. That is why publications on the history of theology, and especially soteriology, should not ascribe the idea of deification to Irenaeus. Presenting Irenaeus’ teaching in that way creates confusion rather than explains his thoughts.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz