Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Filozofia Emmanuela Levinasa jako ancilla theologiae

Tytuł:
Filozofia Emmanuela Levinasa jako ancilla theologiae
Autorzy:
Jan Tomasz Słomka
Data publikacji:
2022
Wydawca:
Uniwersytet Śląski w Katowicach
ISBN, ISSN:
9788322641507
Słowa kluczowe:
Levinas
stworzenie
ateizm
wolność
objawienie
teologia
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Książka
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niniejsza rozprawa została napisana przez teologa dla teologów. Jej zamysłem jest interpretacja tekstów Emmanuela Levinasa z pozycji teologii chrześcijańskiej, a więc odczytanie jego filozofii jako służebnicy teologii. Albowiem tradycyjne wyrażenie, według którego filozofia jest – powinna być – służebnicą teologii, nie straciło na aktualności. Od razu trzeba dodać, że jest to wyrażenie skierowane do teologów, a nie do filozofów. Nie jest więc wezwaniem filozofów, aby uprawiali filozofię jako służebnicę teologii, ale napomnieniem teologów, aby w swojej refleksji nie lekceważyli, ale też nie przeceniali filozofii. We Wprowadzeniu przedstawiamy zwięźle historię i typologię badań filozofii Levinasa prowadzonych przez teologów i wyznaczamy pozycję niniejszej pracy w ramach tejże typologii. Naszym głównym założeniem jest uszanowanie wewnętrznej logiki jego myśli; nie wpisywanie jej w istniejące struktury myślenia teologicznego, ale na odwrót: szukanie inspiracji dla teologii w możliwie wiernie odczytanej filozofii Levinasa i ewentualnie dopuszczenie możliwości dekonstrukcji teologii pod wpływem jego idei. W dalszej części Wprowadzenia omawiamy przyjętą w książce metodę interpretacji koncepcji francuskiego filozofa. Pierwsze trzy rozdziały zostały poświęcone zagadnieniom ogólnym. Jest to książka pisana dla teologów, a nie dla filozofów, toteż zaczynamy od omówienia podstawowych pojęć i kategorii myśli Levinasa. Każde z nich jest jakoś znane teologom, ale Levinas albo nadaje im swoje znaczenie, albo używa ich w kontekście innym niż powszechnie spotykany w teologii. Te pojęcia i kategorie to: metafizyka, separacja i partycypacja, transcendencja, czyli całość i nieskończoność, prymat etyki, twarz bliźniego, człowiek, czas. Ich wyjaśnienie jest również świadectwem sposobu ich zrozumienia przez autora niniejszej rozprawy. Spontaniczne próby interpretacji myśli Levinasa wewnątrz dominujących w teologii paradygmatów oraz traktowanie używanych przez niego pojęć w sposób, do którego jako teologowie przywykliśmy, utrudniają, a często wręcz uniemożliwiają rozumienie jego myśli. W związku z tym omówienia tych pojęć zawierają porównania do ujęć klasycznych bądź dominujących w europejskiej tradycji filozoficznej i teologii chrześcijańskiej. W kolejnym rozdziale przedstawione zostały Levinasowe interpretacje filozofii Kartezjusza i Hegla. Wybór ten jest subiektywny. Zarówno Kartezjusz, jak i Hegel są ważni dla Levinasa, ale nie najważniejsi. Jednak wydaje się, że osobne omówienie wybranych interpretacji myśli właśnie tych dwóch filozofów jest w niniejszej pracy wyjątkowo przydatne. Trzeci rozdział dotyczy Levinasowej diagnozy współczesności. Autor Całości i nieskończoności usiłuje zrozumieć „tu i teraz”, opisać współczesną sytuację intelektualną i duchową Zachodu. Jego myśl jest bowiem ze swej istoty myślą prowadzoną tu i teraz. Sam pomysł uprawiania filozofii jako myśli uniwersalnej, pozaczasowej i niezależnej od miejsca traktuje on jako fundamentalnie błędny. Myśl jest dziełem podmiotu, konkretnego człowieka i próba zapomnienia o tym źródle, miejscu narodzenia, jest jej uśmierceniem. Także i tutaj dochodzi do głosu podmiotowość myśli Levinasa. Jego filozofia jest filozofią podmiotu w każdym tego słowa znaczeniu. A zatem analizuje on aktualny stan ducha i umysłu Zachodu. Według niego najmocniejszymi wyznacznikami ducha i umysłowości współczesnej są ideologia i nowożytna epistemologia, czyli nauka. Dołącza do nich, jako pewien nieunikniony skutek, „śmierć Boga”, która zresztą francuskiego uczonego wcale nie martwi. Konfrontacja tej diagnozy z diagnozami funkcjonującymi w teologii jest niezwykle ciekawa. W następnych rozdziałach obszernie analizujemy wybrane koncepcje Levinasa, a następnie zestawiamy je z odpowiadającym punktem z teologii katolickiej i próbujemy sformułować wnioski dla teologii. Zaczynamy od dwóch ściśle powiązanych zagadnień: stworzenia i ateizmu. Oba są fundamentalne zarówno dla Levinasa, jak i dla teologii. Szczególnie ważne dla teologa jest uświadomienie sobie, jak mocno Levinas wiąże je ze sobą. Dzięki temu powiązaniu może on ujmować ateizm nie w perspektywie błędu czy winy człowieka, ale jako konsekwencję faktu, że człowiek jest stworzeniem Boga. Następnie podejmujemy zagadnienie wolności. Według Levinasa człowiek jest wolnością stworzoną, a więc myślenie o wolności stanowi istotny wątek jego myśli. To myślenie można streścić w kilku wyrażeniach: wolność zakwestionowana, „inwestytura wolności” , poczucie winy. Takie myślenie o wolności zestawiamy z katolicką nauką o grzechu pierworodnym. Filozofia Levinasa jest filozofią dialogu. Uprzywilejowaną formą dialogu jest rozmowa. Autor Imion własnych postrzega rozmowę jako objawienie prawdy. Oba pojęcia – objawienia i prawdy – analizuje, komentując Platona i wydobywając z jego pism znaczenia odbiegające od powszechnie przyjętych interpretacji myśli platońskiej. Analizy te zestawiamy z katolicką nauką o Objawieniu. Levinas wielokrotnie krytykuje teologię chrześcijańską. Tej krytyce poświęcony jest ostatni, obszerny rozdział niniejszej książki. Przedstawiamy w nim kolejne stopnie tejże krytyki, a więc krytykę teologii pozytywnej i negatywnej oraz – najgłębiej sięgającą – krytykę teologii jako „powiedzianego” i uznanie jej za „zdradę świadectwa”. Jako teolog w dużej mierze uznaję trafność i głębię tej krytyki, gdyż przeprowadzona kilkadziesiąt lat temu, również dzisiaj wydaje się niezwykle trafna i aktualna. Otóż teologia, nie tylko w Polsce, nie potrafi wyzwolić się z ideału mathesis universalis, a właśnie wyjście poza paradygmat nauki nowożytnej staje się – w mojej ocenie – coraz bardziej palącą koniecznością w uprawianiu teologii. W Filozofiii Emmanuela Levinasa jako ancilla theologiae nie ma rozdziału poświęconego wprost Bogu. Takie pominięcie może dziwić, jest jednak świadomą decyzją autora. Wynika z przyjętego sposobu lektury Levinasa, stanowi próbę pozostania wiernym jego wstrzemięźliwości. Albowiem z jednej strony odniesienie do Boga pojawia się raz po raz w tekstach Levinasa, a jego filozofia zwykle bywa określana jako religijna. Myślenie Transcendencji, myślenie skierowane ku Bogu, przenika całą jego twórczość. Jednak z drugiej strony Bóg pozostaje zawsze poza zasięgiem myśli Levinasa, jako nieosiągalny dla tejże myśli, wprost „nieskażony byciem”; nigdy nie jest tematem. Nawet jeżeli tematem bywa słowo „Bóg” czy idea Boga, to sam Bóg nigdy nie zostaje ujęty jako problem.

This dissertation has been written by a theologian for theologians. Its core idea is to interpret Emmanuel Levinas’ writings from the position of Christian theology, and thus to read his philosophy as the handmaid of theology. That is because the time-old adage, according to which philosophy is – or should be – the handmaiden of theology, has not lost its relevance. It must be added at once that this is an expression addressed to theologians and not to philosophers. It is not, therefore, an invitation for philosophers to make philosophy the handmaiden of theology, but an admonition to theologians not to neglect philosophy in their reflection, but also not to overestimate it. In the Introduction, the study briefly outlines the history and typology of studies of Levinas’ philosophy by theologians and articulate the position of this paper within that typology. Our main assumption is to respect the inner logic of his thought – not to inscribe it into existing structures of theological thinking, but rather the other way round: to seek inspiration for theology in the act of reading Levinas’ philosophy as faithfully as possible, and to allow for the possibility of deconstructing theology under the influence of his ideas. The rest of the Introduction discusses the method of interpreting the French philosopher’s ideas adopted in the book. The first three chapters are devoted to general overview. The volume constitutes a book written for theologians, not philosophers, so the study begins with a discussion of the basic concepts and categories of Levinas’ thought. Each of these is familiar to theologians to some extent; however, Levinas either gives them their own meaning or uses them in a context other than that commonly found in theology. These concepts and categories are: metaphysics, separation and participation, transcendence, or wholeness and infinity, the primacy of ethics, the face of the neighbor, man, and time. Their explanation is also a testimony to the way they are understood by the author of this dissertation. The spontaneous attempts to interpret Levinas’ thought within the dominant paradigms of theology, and to treat the concepts he uses in a way that theologians are used to make it difficult, and often impossible, to understand his thought. For that reason, the discussion of these concepts includes comparisons to classical or dominant approaches in the European philosophical tradition and Christian theology. The next chapter presents Levinas’ interpretations of the philosophies of Descartes and Hegel. This selection is subjective. Both Descartes and Hegel are important to Levinas, but not the most important. However, it seems that a separate discussion of selected interpretations of the thought of just these two philosophers is exceptionally useful in this work. The third chapter deals with Levinas’ diagnosis of modernity. Levinas attempts to understand the “here and now,” and describe the contemporary intellectual and spiritual condition of the West. His thought is, by its very nature, a thought conducted here and now. He regards the very idea of philosophy regarded as a universal, timeless and placeindependent thought as fundamentally flawed. Thought is the work of a subject, a specific human being, and any attempt to forget this source, this place of birth, constitutes its death. Here, too, the subjectivity of Levinas’ thought comes to the fore. His philosophy is a philosophy of the subject in every sense of the word. Thus, he analyzes the current state of mind and spirit in the West. According to Levinas, the strongest determinants of the modern spirit and mind are ideology and modern epistemology, i.e. science. As a certain inevitable result of that, he mentions also the “death of God,” which, in fact, does not appear to be a source of legitimate worry to Levinas. The confrontation of this diagnosis with the diagnoses functioning in theology is, therefore, extremely interesting. In the following chapters, the study examines at length selected concepts developed by Levinas, in order to then juxtapose them with a corresponding point from Catholic theology and attempt to formulate conclusions for theology. The book begins with two closely related issues: creation and atheism, which are fundamental to both Levinas and theology. It is especially important for the theologian to realize how tightly Levinas ties the two together. This connection enables him to grasp atheism not in the perspective of human error or guilt, but as a consequence of the fact that man is a creation of God. Subsequently, the study discusses the question of freedom. According to Levinas, man is freedom incarnate, and for that reason, freedom constitutes an important thread in his thought. This thinking can be summarized in several concepts: freedom questioned, “investiture of freedom,” and guilt. This thinking about freedom is then contrasted with the Catholic teaching on the original sin. Levinas’ philosophy is a philosophy of dialogue, and the privileged form of dialogue is conversation. Levinas sees conversation as the revelation of truth. He analyzes both concepts – revelation and truth – by commenting on Plato and extracting from his writings meanings that differ from the commonly accepted interpretations of Platonic thought. These analyses are then juxtaposed with the Catholic teaching on Revelation. Levinas repeatedly criticizes Christian theology. The final, extensive chapter of this book is devoted to this critique. In this chapter, the study presents the successive degrees of this critique, that is, the critique of positive and negative theology and, most severe among all of them, the critique of theology as “what has been said” and its recognition as a “betrayal of witnessing.” As a theologian, I largely recognize the relevance and depth of this critique, because it was carried out several decades ago and still seems extremely pertinent and relevant today. Theology, not only in Poland, cannot free itself from the ideal of mathesis universalis, and it is precisely moving beyond the paradigm of modern science which becomes – in my opinion – an increasingly urgent necessity in the study of theology. In The Philosophy of Emmanuel Levinas as ancilla theologiae, there is no chapter explicitly dedicated to God. This omission may be surprising, but it has been a conscious decision by the author. It stems from the adopted way of reading Levinas and constitutes an attempt to remain faithful to his restraint. On the one hand, the reference to God appears again and again in Levinas’ texts, and his philosophy is usually described as religious. Thinking of the Transcendent, thinking directed toward God permeates his entire oeuvre. On the other hand, however, God always remains beyond the reach of Levinas’ thought, conceptualized as unreachable by that thought, “uncontaminated by being”; He is never the subject. Even when the word “God” or the idea of God appears as a subject, God Himself is never addressed as the central topic.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz