Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Religiose Erziehung von Kindern die im massingen und erheblichen Grad geistig behindert sind

Tytuł:
Religiose Erziehung von Kindern die im massingen und erheblichen Grad geistig behindert sind
Autorzy:
Ireneusz Andrzej Celary
Data publikacji:
2008
Słowa kluczowe:
wychowanie religijne
niepełnosprawność intelektualna
katecheza specjalna
wychowanie religijne, niepełnosprawność intelektualna, katecheza specjalna
Język:
polski
Cytata wydawnicza:
Perspectiva. Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Każde dziecko z niepełnosprawnością intelektualną, podobnie jak dziecko zdrowe, ma prawo do tego, by swoim życiem odpowiadać na wezwanie Boże, wypływające z sakramentu chrztu. Pomimo wielu trudności w zrozumieniu treści Objawienia, również osoby niepełnosprawne intelektualnie mogą stworzyć sobie własną wizję Boga. I choć osoby te do końca życia myślą jak dziecko, nie oznacza to jednak, że nie są zdolne do kochania Boga. Właśnie pojęcie Boga prowadzi je do ufnej i radosnej miłości. Rozwinięta dziś świadomość społeczna i eklezjalna oraz niewątpliwy postęp pedagogiki specjalnej sprawiają, że Kościół może tym osobom zaoferować odpowiednią katechezę, do której mają prawo jako ochrzczeni. Chodzi tutaj o katechetykę specjalną, która jest jednym z działów katechetyki ogólnej. Katecheza specjalna to nauka o nauczaniu i wychowaniu religijnym osób nie w pełni sprawnych, odbiegających od umownej normy fizycznej i/lub psychicznej. Cele, zasady oraz stosowane w niej metody powiązane są z zasadniczymi założeniami katechetycznymi, z poszerzeniem tych parametrów, które ściśle związane są ze specyfiką funkcjonowania osób, do których katecheza specjalną jest adresowana. Katecheza specjalna bazuje aktualnie na założeniach Podstawy programowej katechezy Kościoła Katolickiego w Polsce oraz na Podstawie programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych i gimnazjach. Obficie czerpiąc z dorobku pedagogiki specjalnej, wykorzystuje przy tym założenia nauczania i wychowania oraz metody pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Niniejszy artykuł, w którym zamierzaliśmy zająć się wychowaniem religijnym dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, składa się z trzech części. Pierwsza dotyczy specyfiki wychowania religijnego dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Kolejna prezentuje oraz omawia główne założenia Podstawy programowej katechezy Kościoła Katolickiego w odniesieniu do dzieci niepełnosprawnych intelektualnie oraz przedstawia autorski program nauczania religii dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym Aleksandry Kielar, pt. W ramionach Ojca. W podsumowaniu wskazaliśmy na niektóre postulaty pomagające w doskonaleniu wychowania religijnego osób z niepełnosprawnością intelektualną. Zdaniem ks. Z. Brzezinki katecheza specjalna staje się dziś dla Kościoła sprawdzianem jego wrażliwości na człowieka, tego małego, nieporadnego, o obniżonych możliwościach intelektualnych, ale jednocześnie szczególnie wrażliwego na doświadczenie Boga i życie Nim na co dzień. Katecheza osób niepełnosprawnych intelektualnie wyznacza dziś nam wszystkim granice naszej miłości. Trzeba więc uświadomić to wszystkim odpowiedzialnym za katechizację, że osoby upośledzone mają głębokie prawo do tego, by rozwijać się również w sferze religijnej i to, że taka katecheza ma swoją wartość i sens.

Każde dziecko z niepełnosprawnością intelektualną, podobnie jak dziecko zdrowe, ma prawo do tego, by swoim życiem odpowiadać na wezwanie Boże, wypływające z sakramentu chrztu. Pomimo wielu trudności w zrozumieniu treści Objawienia, również osoby niepełnosprawne intelektualnie mogą stworzyć sobie własną wizję Boga. I choć osoby te do końca życia myślą jak dziecko, nie oznacza to jednak, że nie są zdolne do kochania Boga. Właśnie pojęcie Boga prowadzi je do ufnej i radosnej miłości. Rozwinięta dziś świadomość społeczna i eklezjalna oraz niewątpliwy postęp pedagogiki specjalnej sprawiają, że Kościół może tym osobom zaoferować odpowiednią katechezę, do której mają prawo jako ochrzczeni. Chodzi tutaj o katechetykę specjalną, która jest jednym z działów katechetyki ogólnej. Katecheza specjalna to nauka o nauczaniu i wychowaniu religijnym osób nie w pełni sprawnych, odbiegających od umownej normy fizycznej i/lub psychicznej. Cele, zasady oraz stosowane w niej metody powiązane są z zasadniczymi założeniami katechetycznymi, z poszerzeniem tych parametrów, które ściśle związane są ze specyfiką funkcjonowania osób, do których katecheza specjalną jest adresowana. Katecheza specjalna bazuje aktualnie na założeniach Podstawy programowej katechezy Kościoła Katolickiego w Polsce oraz na Podstawie programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych i gimnazjach. Obficie czerpiąc z dorobku pedagogiki specjalnej, wykorzystuje przy tym założenia nauczania i wychowania oraz metody pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Niniejszy artykuł, w którym zamierzaliśmy zająć się wychowaniem religijnym dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, składa się z trzech części. Pierwsza dotyczy specyfiki wychowania religijnego dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Kolejna prezentuje oraz omawia główne założenia Podstawy programowej katechezy Kościoła Katolickiego w odniesieniu do dzieci niepełnosprawnych intelektualnie oraz przedstawia autorski program nauczania religii dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym Aleksandry Kielar, pt. W ramionach Ojca. W podsumowaniu wskazaliśmy na niektóre postulaty pomagające w doskonaleniu wychowania religijnego osób z niepełnosprawnością intelektualną. Zdaniem ks. Z. Brzezinki katecheza specjalna staje się dziś dla Kościoła sprawdzianem jego wrażliwości na człowieka, tego małego, nieporadnego, o obniżonych możliwościach intelektualnych, ale jednocześnie szczególnie wrażliwego na doświadczenie Boga i życie Nim na co dzień. Katecheza osób niepełnosprawnych intelektualnie wyznacza dziś nam wszystkim granice naszej miłości. Trzeba więc uświadomić to wszystkim odpowiedzialnym za katechizację, że osoby upośledzone mają głębokie prawo do tego, by rozwijać się również w sferze religijnej i to, że taka katecheza ma swoją wartość i sens.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz