Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The phenomenological method applied in pedagogy. Some critical reflection for practice

Tytuł:
The phenomenological method applied in pedagogy. Some critical reflection for practice
Metoda fenomenologiczna stosowana w pedagogice. Kilka krytycznych refleksji dla praktyki
Autorzy:
Głażewski, Michał
Data publikacji:
2024
Wydawca:
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Tematy:
fenomenologia
fenomeny
edukacja
pedologia
Edward Husserl
Wilfried Lippitz
Martin Heidegger
hermeneutyka
umysł
świadomość
zmysły
percepcja
pojęcie
Lebensphilosophie
Lebenswelt
phenomenology
Phänomenologie
phenomena
education
pedology
hermeneutic
mind
consciousness
awareness
senses
perception
notion
epoché
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0
Źródło:
Przegląd Pedagogiczny; 2024, 2; 9-17
1897-6557
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The text deals with the connections and possibilities of applying the phenomenological research method in pedagogy. Phenomenology is the study of the way in which things appear or are present in consciousness. It is not just a simple recording of the content of consciousness – it examines its structures. The phenomenological research attitude implies the suspension of all theories when undertaking scientific research. However, it is not assumption-free knowledge, there always remains some attitude towards the area of reality being explored. Phenomenology is a method of spiritual looking and describing what is seen. It contains many rules that apply in a completely general way to all thinking, regardless of the philosophical position or scientific attitude in a given field, e.g. pedagogy. The article shows the potential and limits of using these rules in educational practice.

Tekst traktuje o związkach i możliwościach aplikacji fenomenologicznej metody badawczej w pedagogice. Fenomenologia jest badaniem sposobu, w jaki rzeczy pojawiają się lub są obecne w świadomości. Nie jest ona tylko prostym rejestrowaniem treści świadomości – bada jej struktury. Fenomenologiczna postawa badawcza implikuje zawieszenie wszelkich teorii przy podejmowaniu badań naukowych. Nie jest ona jednak wiedzą bezzałożeniową, zawsze pozostaje jakieś nastawienie wobec poznawanego obszaru rzeczywistości. Fenomenologia jest metodą duchowego patrzenia i opisywania tego, co zobaczone. Zawiera wiele reguł, które obowiązują całkowicie ogólnie, dla każdego myślenia, niezależnie od stanowiska filozoficznego czy postawy naukowej w danej dziedzinie, np. pedagogice. Artykuł pokazuje potencjał i ograniczenia stosowania tych reguł w praktyce edukacyjnej.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz