Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Drewno a sprawa polska : wykorzystanie drewna w poszukiwaniu polskiego stylu narodowego

Tytuł:
Drewno a sprawa polska : wykorzystanie drewna w poszukiwaniu polskiego stylu narodowego
Autorzy:
Giełdoń-Paszek, Aleksandra
Data publikacji:
2015
ISBN, ISSN:
02086336
23919965
Słowa kluczowe:
the search for a national style
School of Wood Industry
wood
Rytm
Zakopane Style
Język:
polski
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Forma i typ:
other
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Wood has been used since the dawn of time as sculpture and building material, however it gained appreciation as raw material in the 19th century, when interest in folklore and crafts, as well as the need to define national identity through art intensified. The most spectacular example of combining all these ideas was the Zakopane style created by Stanisław Witkiewicz on the basis of the folk art of The Podhale (Polish Highlands). Witkiewicz was convinced that true features of Polish art uncorrupted by civilization survived in the art of Zakopane. The popularity of the Zakopane style reached its peak at the turn of the 19th and 20th century. In the interwar period, in a reborn Poland, some motifs of highlanders carpentry and woodcarving art reappeared in the creations of the artists associated with Rytm (Rhytm). Polish pavilion at the exhibition in Paris in 1925 was a spectacular example of this. Decorative Art, which was popularized by Rytm, was a combination of classical, post-cubist and Sarmatian elements drawn from folk art, especially from the Podhale. It was considered national art, defining the nature of the Second People’s Republic of Poland. Once again wood was interpreted as an ancient Polish material by critics carrying out the evaluation of Polish post-war wood sculpture. Its creators most often came from the Zakopane School of Wood Industry, which was transformed into a high school of art after the war. Witkiewicz traditions, teachings of Karol Stryjeński associated with Rytm, and of the charismatic teacher, Antoni Kenar – after the war, made the school an important element of Polish culture related to the Podhale, wood and the idea of national art.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz