Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The law of the Church - the law of freedom

Tytuł:
The law of the Church - the law of freedom
Autorzy:
Pastwa, Andrzej
Data publikacji:
2016
ISBN, ISSN:
23534877
Słowa kluczowe:
freedom
Dignitatis Humanae
law
religious freedom
law of Church
Język:
angielski
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Forma i typ:
other
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
What is the point in posing a question about religious freedom in the bosom of the very Church? (Péter Erdö) — this rhetorical question, which constitutes the structure of this study, directs the thought toward one of the most important documents of Vatican II. In the famous declaration Dignitatis Humanae the Council Fathers clearly implied that the key principle libertas religiosa is, in its essence, an affirmation of God’s gift of human freedom and dignity. “Church law is, first and foremost, lex libertatis” — Benedict XVI proclaims nowadays, giving this speech a par excellence personalistic context. The Church’s legal order cannot be, by the means of any measure, brought down to a set of isolated, autonomous regulations, which promulgated: officially valid and effective, should be perceived — invariably — as binding. Such reasoning, contaminated with a legal positivism, would introduce, in an obvious way, a disparity between law and life, and as a consequence it would radically deny the possibility of an anthropological foundation of the law. Whereas ius is the internal structural dimension of Church’s communion, the religious freedom and the integral live message depositum fidei, closely related with it, constitute fundamental principles of the Church’s legal order. What proves clear here is the fact that both categories, Ecclesia iuris and libertas religiosa, remain in a synergic relationship. The remarks offered in this study, although embedded in ecclesiological doctrine of the Catholic Church, have their ecumenical dimension. Indeed it is true that every genuinely Christian activity is at the same time ecumenical: aims at unity given and pre-defined by Christ. Completely authorized, after the Second Vatican Council, affirming of the ecclesiastic character of Churches and Christian communities means that the law of this communities constitutes legitimum ius ecclesiale, and what follows from it — every baptized individual is a rightful subject of Christian activity, which he should develop in his own religious homeland, as a part of own autonomous legal order, which remains the unchangeable Church’s order of freedom.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz