Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Historia jako parodia. Saga o wiedźminie Andrzeja Sapkowskiego

Tytuł:
Historia jako parodia. Saga o wiedźminie Andrzeja Sapkowskiego
Autorzy:
Uniłowski, Krzysztof
Data publikacji:
2017
Wydawca:
Kraków: Ośrodek Badawczy Facta Ficta
ISBN, ISSN:
9788394292324
Słowa kluczowe:
Andrzej Sapkowski
historiographic metafiction parody
fantasy
Język:
polski
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Forma i typ:
other
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Książka
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Fulińska, Agnieszka (1999), ‘Baśń, która ocala’, Tygodnik Powszechny: 29, ss. 16-17. Fulińska, Agnieszka (1996), ‘Czekając na ciąg dalszy’, Dekada Literacka: 3, s. 12. Grabowski, Sławomir (2013), ‘Sezon burz. Wiedźmin nie lubi eksperymentów’, WPolityce.pl, online: http://wpolityce.pl/kultura/249554-sezon-burzwiedzmin- nie-lubi-eksperymentow-nasza-recenzja [dostęp: 28.12.2017]. Hutcheon, Linda (2007), Teoria parodii. Lekcja sztuki XX wieku, przekł. Agnieszka Wojtanowska, Witold Wojtowicz, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut. Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe. Jameson, Fredric (1988), ‘Postmodernizm albo kulturowa logika późnego kapitalizmu’, przekł. Krzysztof Malita, Pismo Literacko-Artystyczne: 4, ss. 64-95 . Jameson, Fredric (2011), Postmodernizm, czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu, przekł. Maciej Płaza, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kaczor, Katarzyna (2006), Geralt, czarownice i wampir. Recykling kulturowy Andrzeja Sapkowskiego, Gdańsk: słowo/obraz terytoria. Korus, Jakub (2013), ‘Wiedźmin wrócił. „Sezon burz” w szklance wody’, Newsweek.pl, online: http://www.newsweek.pl/kultura/recenzja-sezonu-burzandrzeja- sapkowskiego-nowej-ksiazki-o-wiedzminie-na-newsweekpl, artykuly,274465,1.html [dostęp: 28.12.2017]. Łapiński, Wojciech (2014), ‘Inter amra rident musae. O podobieństwach prozy Henryka Sienkiewicza i Andrzej Sapkowskiego’, Ruch Literacki: 6, ss. 603-624. Maj, Krzysztof M. (2014), ‘Allotopia – wprowadzenie do poetyki gatunku’, Zagadnienia Rodzajów Literackich: 1, ss. 89-105. Pstrągowski, Tomasz (2013), ‘Wiedźmin. Sezon burz: Przygody głupka bez mieczy’, Wp.pl, online: http://ksiazki.wp.pl/rid,6032,tytul,Przygody-glupkabez- mieczy,recenzja.html?ticaid=118e0b [dostęp: 28.12.2017]. Roszczynialska, Magdalena (2009), Sztuka fantasy Andrzeja Sapkowskiego. Problemy poetyki, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. Sapkowski, Andrzej (1994), Krew elfów, Warszawa: SuperNowa. Sapkowski, Andrzej (1995), Czas pogardy, Warszawa: SuperNowa Sapkowski, Andrzej (1996), Chrzest ognia, Warszawa: SuperNowa Sapkowski, Andrzej (1997), Wieża jaskółki, Warszawa: SuperNowa Sapkowski, Andrzej (1999), Pani Jeziora, Warszawa: SuperNowa Sapkowski, Andrzej (2000), Coś się kończy, coś się zaczyna, Warszawa: Super- Nowa. Sapkowski, Andrzej, Stanisław Bereś (2005), Historia i fantastyka, Warszawa: SuperNowa. Słowacki, Juliusz (1952), ‘Dramaty. Balladyna – Mazepa – Lilla Weneda’, w: Dzieła, t. 7, red. Julian Krzyżanowski, oprac. Maria Grabowska, Warszawa: Wydawnictwo Zakładu Narodowego im. Ossolińskich. Stern, Maria (1988), Kronikarze kultur prekolumbijskich, przekł. Maria Stern, Kraków: Wydawnictwo Literackie. Wapińska, Malwina (2006), Między trylogią a trylogią. Wiedźmin – produkt polski czy zachodni?, Kultura Popularna: 3 (17), ss. 111-120.

"Jak wiadomo, wiedźmin Geralt zginął podczas pogromu kieleckiego, nawet jeśli do tra-gicznych wydarzeń, o których mowa w ostatnim rozdziale cyklu Andrzeja Sapkowskie-go1, nie doszło 8 lipca 1946 roku. Zdarzyły się one w zupełnie innym miejscu i czasie – wmieście Rivia nad jeziorem Loc Eskalott, „szóstego dnia po czerwcowym nowiu” (Sapkowski 1999: 484), niedługo po zakończeniu drugiej wojny nilfgaardzkiej i zawar-ciu pokoju cintryjskiego. Błahy incydent na bazarze przerodził się w zamieszki, skutkiem których niechętna nieludziom tłuszcza napadła na mieszkańców krasnoludzkiej dziel-nicy. A kiedy wiedźmin stanął w obronie mordowanych, jakiś wieśniak cisnął w jego pierś widły.Prawda, że nieco później konający bohater wraz z ukochaną, czarodziejką Yennefer, został – niczym król Artur – odesłany do Avalonu. Jezioro nieopodal Rivii okazało się bowiem portalem pozwalającym na przemieszczanie się między światami, a taką właśnie umiejętność posiadła Ciri, przybrana córka Geralta i Yennefer. Bohaterka przeniosła więc swoich opiekunów w zaświaty, sama zaś znalazła się na brzegu błękitnego Lake Gla-slyn w krainie Gwynedd, wskakując w sam środek historii o królu Arturze i rycerzach Okrągłego Stołu. Tak kończy się opowieść." (fragm.)

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz