Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Prawda a wiarygodność fotografii - epistemologiczne i etyczne aspekty rozumienia obrazów

Tytuł:
Prawda a wiarygodność fotografii - epistemologiczne i etyczne aspekty rozumienia obrazów
Autorzy:
Mariusz Wojewoda
Data publikacji:
2020
Słowa kluczowe:
prawda
wiarygodność
fotografia
obraz świata
William J. Mitchell
Hans-Georg Gadamer
Język:
polski
Cytata wydawnicza:
ER(R)GO. Teoria – Literatura – Kultura
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Artykuł poświęcony jest analizie problemu prawdy i wiarygodności w kontekście komunikacji obrazami fotograficznymi w przestrzeni publicznej. Użytkowanie nowych mediów sprawia, że wszystkie aspekty komunikacji internetowej powinny być traktowane jako przekaz publiczny. W przekonaniu autora artykułu, zagadnienie prawdy w rozumieniu epistemologicznym (gdy chodzi o reguły postrzegania), oraz prawdy i wiarygodności w rozumieniu etycznym (mając na myśli postawę i ocenę fotografii), stanowi ważny element refleksji nad współczesną komunikacją wizualną. Artykuł napisany jest z perspektywy filozoficznej, autor artykułu preferuje metodę hermeneutyczną. W części analitycznej autor odwołuje się przede wszystkim do filozofa Hansa-Georga Gadamera oraz teoretyka kultury wizualnej Williama J. T. Mitchella.

Artykuł poświęcony jest analizie problemu prawdy i wiarygodności w kontekście komunikacji z obrazami fotograficznymi w przestrzeni publicznej. Wszechobecność nowych mediów pozwala na stwierdzenie, że wszystkie aspekty komunikacji internetowej należy traktować jako wiadomość publiczną. Zdaniem autora artykułu kwestia prawdy w sensie epistemologicznym (jeśli chodzi o reguły percepcji) oraz prawdę i wiarygodność w sensie etycznym (jeśli chodzi o postawę i ocenę fotografii), stanowią ważny element refleksji nad współczesną komunikacją wizualną. Artykuł napisany jest z perspektywy filozoficznej, autor preferuje dokonuje analiz z perspektywy filozofii hermeneutycznej. W części analitycznej autor odwołuje się przede wszystkim do filozofa Hansa-Georga Gadamer i teoretyk kultury wizualnej William J. T. Michell.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz