Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Niemieckie stereotypy antroponimiczne

Tytuł:
Niemieckie stereotypy antroponimiczne
Autorzy:
Mateusz Jerzy Kminikowski
Data publikacji:
2024
Słowa kluczowe:
antropolingwistyka
onomastyka kulturowa
stereotyp narodowy (etniczny)
stereotyp onimiczny
imię
nazwisko
anthropolinguistics
cultural onomastics
national (ethnic) stereotype
onimic stereotype
first name
surname
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Książka
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W rozprawie zaprezentowano wyniki blisko czteroletnich badań (zbierania materiału i jego analiz) z zakresu niemieckich stereotypów antroponimicznych. Obserwacje wpisują się w nurt onomastyki kulturowej i socjoonomastyki. Praca ujmuje zagadnienie z dwóch perspektyw. Pierwsza to ustalenie i opis autostereotypów onimicznych Niemców, z kolei druga to ocena tego, czy i w jaki sposób Niemcy i Niemki identyfikują Polaków na podstawie ich antroponimów. W obu przypadkach chodziło o ustalenie, czy i w jakim stopniu wśród Niemców funkcjonuje zjawisko kolektywnej stereotypizacji onimicznej. W analizach wykorzystano metody z powodzeniem stosowane w socjolingwistyce i coraz częściej w etnolingwistyce – pogłębionego sondażu przeprowadzonego techniką ankiety. Na podstawie informacji uzyskanych od uczestników badania ustalono, co w imionach i nazwiskach oraz w jakim stopniu sprzyja postrzeganiu nazw własnych jako nośników informacji o przynależności ich nosicieli do grupy narodowej (etnicznej).

This dissertation presents the results of nearly four years of research (collection of material and its analysis) in the field of German anthroponymic stereotypes. The observations are part of the current of cultural onomastics and socio-onomastics. The work approaches the issue from two perspectives. The first one is to establish and describe the onimic autostereotypes of Germans, while the second one is to assess whether and how Germans identify Poles based on their anthroponyms. In both cases, the aim was to determine whether and to what extent the phenomenon of collective onimic stereotyping operates among Germans. The analyses made use of methods successfully used in sociolinguistics and increasingly in ethnolinguistics - an in-depth survey conducted using the questionnaire technique. Based on the information obtained from the participants of the study, it was determined what in given names and surnames, and to what extent, is conducive to the perception of proper names as information carriers about the membership of their bearers in a national (ethnic) group.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz