Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

In-service teachers mentoring teacher trainees: (Not always) constructive dialogue

Tytuł:
In-service teachers mentoring teacher trainees: (Not always) constructive dialogue
Autorzy:
Aleksandra Aniela Szymańska-Tworek
Agnieszka Turzańska
Data publikacji:
2023
Słowa kluczowe:
praktyki nauczycielskie
praktykant
nauczyciel języka angielskiego
opiekun praktyk w szkole
dialog
relacja
student teaching
student teacher
teacher trainee
supervisor
mentor
mentee
Język:
angielski
Cytata wydawnicza:
Beyond Philology: An International Journal of Linguistics, Literary Studies and English Language Teaching
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Artykuł dotyczy tematu praktyk nauczycielskich, a dokładniej relacji pomiędzy studentem odbywającym praktyki w szkole a nauczycielem (zwanym również opiekunem praktyk oraz mentorem), który podejmuje się opieki nad praktykantem. Choć za sukces każdej relacji odpowiedzialne są obie ze stron, w tym przypadku praktykant oraz opiekun praktyk, celem badania przedstawionego w tym artykule jest przyjrzenie się w jaki sposób opiekun praktyk wspiera praktykanta oraz czy wykazuje chęć i zaangażowanie w zbudowanie dialogu ze swoim podopiecznym. Wyniki badania pokazują, że podczas gdy zdarzają się relacje praktykant-mentor oparte na prawdziwej więzi i poczuciu partnerstwa, około 20 % respondentów przyznało, że ich relacja z opiekunem była trudna. W tym przypadku źródłem problemów była albo zbyt bierna postawa opiekuna praktyk (np. nauczyciel nagminnie wychodził z sali, gdy praktykant prowadził lekcje) lub niemiłe traktowanie praktykanta przez opiekuna (np. nauczyciel przerywał praktykantowi lekcję i poprawiał go na oczach uczniów).

The paper concerns the topic of student teaching in the context of preservice teacher training. More specifically, the paper examines the nature of relationship between in-service teachers who undertake the role of practicum supervisor and student teachers, potential entrants into teaching. Relationships are a two-way interaction and the quality of dialogue depends on the engagement of both parties, which means that it is both supervisor (mentor) and teacher trainee (mentee) who are responsible for the development of this relationship. The aim of the present study was, however, to explore the role of mentor in directing the mentoring process, engaging student teachers in dialogue and developing a working relationship with them. The respondents were English philology students who had elected teacher training as part of their degree. The research instruments – questionnaire and interview – sought to gather data on various aspects of respondents’ student teaching: primarily, the relation with their mentors, but also more general issues, such as their contacts with the school headteacher and the atmosphere at school. The results of the study show that while some mentors provide high-quality supervision and develop a genuine connection with their mentees, for about one-fifth of respondents cooperation with their supervisor was difficult. What we see as one of the problems is that the function and role of practicum supervisor is not regulated in any formal way. Supervisors are not informed on what is expected from them and are not prepared or trained for this function. Whether teacher trainees conduct their student teaching in a supportive environment seems to solely depend on the mentor’s personality traits and good will.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz