Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Swarm–Hybrid–Technology. The Transmedial Possibilities of Becoming-Insect

Tytuł:
Swarm–Hybrid–Technology. The Transmedial Possibilities of Becoming-Insect
Autorzy:
Piotr Franciszek Piekutowski
Data publikacji:
2023
Słowa kluczowe:
insect; becoming-insect; metmorphosis; non-human technology; posthumanism
insect; becoming-insect; metamorphosis; non-human technology; posthumanism
Język:
angielski
Cytata wydawnicza:
Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Zgodnie ze słowami Rosi Braidotti owady determinuje ich bycie po-między i ciągłe stawanie się. W artykule asamblaż owadzich figuracji analizowany jest na dwóch poziomach: nie-ludzkiej technologii oraz nienaturalnej narracji w opowieściach o metamorfozie. Podążając za badaniami z obszaru archeologii mediów Jussi Parikki, stawanie-się-owadem analizowane jest na transmedialnych przykładach z obszarów literatury (Franz Kafka - "Przemiana"), filmu (David Cronenberg - "Mucha"), gier wideo i VR (All in! Games - "Metamorphosis") oraz mediów usieciowanych. Eksploracja pozaludzkich perspektyw i defamiliaryzacja w narracjach według Jana Albera prowadzi do transformacji ram kognitywnych. Radykalnie Inne owady okazują się przekraczać antropocentryczny paradygmat i w hybrydycznym połączeniu z człowiekiem i maszynami urzeczywistniają posthumanistyczne założenia.

According to Rosi Braidotti, insects are determined by their in-between-ness and continuous becoming. The paper analyses the assemblage of insect figurations on two levels: non-human technology and unnatural narrative in stories about a transformation. Following Jussi Parikka's media archaeology research, becoming-insect is examined on transmedial examples from literature (Franz Kafka- "The Metamorphosis"), film (David Cronenberg-"The Fly"), video games and VR (All in! "Games-"Metamorphosis") and networked media. According to Jan Alber, exploration beyond human stances and defamiliarization in narrative fiction leads to the shift of cognitive frameworks. Radically Other insects transgress the anthropocentric paradigm and execute posthuman assumptions by a hybrid entanglement with humans and machines.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz