Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Formuła czasów gamifikacji. Przegląd reguł gry w "battle royale"

Tytuł:
Formuła czasów gamifikacji. Przegląd reguł gry w "battle royale"
Autorzy:
Wojciech Franciszek Sitek
Data publikacji:
2025
Słowa kluczowe:
battle royale
gamifikacja
grywalizacja
kapitalizm inwigilacji
gamification
surveillance capitalism
Język:
polski
Cytata wydawnicza:
Kwartalnik Filmowy
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Autor analizuje ewolucję formuły battle royale z uwzględnieniem przemian ekonomicznych i kulturowych w ostatnim ćwierćwieczu. Kreśli jej rys historyczny, identyfikuje najważniejsze cechy i bada treści ukryte pod pozorem transparentności narracyjnej. Wzorzec zaproponowany przez Kinjiego Fukasaku (Battle Royale) został w ostatnich latach wchłonięty przez globalny przemysł rozrywkowy i podporządkowany logice gamifikacji życia codziennego. Współczesne filmy (Circle, Eksperyment Belko), seriale (Alice in Borderland, Squid Game) i gry wideo (Fortnite, Apex Legends) nie tylko odzwierciedlają neoliberalne wartości, lecz także je normalizują. Przywołując rozważania Marka Fishera i Shoshany Zuboff, autor wskazuje, że produkcje battle royale pozorują działania krytyczne. W rzeczywistości jednak wzmacniają pozycję kapitalizmu inwigilacyjnego.

The author analyses the evolution of battle royale as a cultural formula in the context of the economic and social transformations over the past quarter-century. The article outlines its historical development, identifies key characteristics, and examines the meanings concealed under the guise of transparency of the formula. Introduced to global audiences by Kinji Fukasaku’s Battle Royale, this narrative model has in recent years been absorbed by the entertainment industry and subordinated to the logic of the gamification of everyday life. Contemporary films (Circle, The Belko Experiment), TV series (Alice in Borderland, Squid Game), and video games (Fortnite, Apex Legends) not only reflect neoliberal values but also normalise them. Drawing on the observations of Mark Fisher and Shoshana Zuboff, the author argues that while the battle royale cultural formula appears to take a critical stance, it actually reinforces the power of surveillance capitalism.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz