Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Macierzyństwo jako temat publikacji i element wizerunków medialnych kobiet świata polityki w wybranych polskich tygodnikach opinii

Tytuł:
Macierzyństwo jako temat publikacji i element wizerunków medialnych kobiet świata polityki w wybranych polskich tygodnikach opinii
Autorzy:
Katarzyna Brzoza-Kolorz
Data publikacji:
2023
Słowa kluczowe:
Kobiety
macierzyństwo
tygodniki opinii
analiza zawartości
wizerunek medialny
Women
motherhood
weekly opinion magazines
content analysis
media image
Język:
polski
Cytata wydawnicza:
Zeszyty Prasoznawcze
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem prowadzonych analiz jest pokazanie, jak ukazywano macierzyństwo w czterech polskich tygodnikach opinii: Gazecie Polskiej, Newsweeku Polsce, Polityce i Wprost, w wyselekcjonowanych okresach, na przestrzeni lat 2000–2019, oraz jak rola matki rzutowała na wizerunki medialne kobiet świata polityki. Przyjęto wstępne założenia, że macierzyństwo jest w badanych publikacjach upolitycznione, a linia redakcyjna analizowanych tygodników wpływa na sposób pisania o nim. Ponadto starano się sprawdzić słuszność twierdzenia, że częściej w roli matki ukazywano żony polityków niż polityczki, a rolę matki mocniej eksponowano w obrazie polityczki polskiej niż zagranicznej. Wykorzystaną metodą badawczą była analiza zawartości wybranych publikacji pochodzących z tygodników opinii, którą przeprowadzono autorskim kluczem kategoryzacyjnym i przy wsparciu programu IBM SPSS. W toku prowadzonych analiz osiągnięto cele badawcze i potwierdzono przyjęte hipotezy.

The aim of the analysis conducted is to show how motherhood was portrayed in four Polish weekly opinion magazines Gazeta Polska, Newsweek Polska, Polityka and Wprost, during selected periods, over the years 2000-2019, and how the role of the mother projected media images of women in the world of politics. Preliminary assumptions were made that motherhood is politicised in the publications and that the editorial line of the surveyed weeklies influences the way they write about it. In addition, an attempt was made to test the validity of the claim that wives of politicians were more often portrayed in the role of the mother than female politicians, and the role of the mother was more strongly exposed in the portrayal of Polish female politicians than foreign ones. The research method used was a content analysis of selected publications, sourced from weekly opinion magazines, which was carried out based on the author’s categorisation key and with the support of the IBM SPSS program. In the course of the conducted analyses, the research objectives were achieved and the adopted research hypotheses were confirmed.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz