Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The divided town of Český Těšín/Cieszyn as the most integrated part of the Czech-Polish borderland: A life in the cross-border educational togetherness or side by side?

Tytuł:
The divided town of Český Těšín/Cieszyn as the most integrated part of the Czech-Polish borderland: A life in the cross-border educational togetherness or side by side?
Autorzy:
Hynek Böhm
Artur Boháč
Edyta Nowak-Żółty
Anna Szafrańska
Data publikacji:
2023
Słowa kluczowe:
cross-border integration
schools
Těšín/Cieszyn
barriers
functional integration
Poland
Czech Republic
Język:
angielski
Cytata wydawnicza:
Moravian Geographical Reports
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The (non)contribution of schools towards cross-border integration in the divided town of Těšín/Cieszyn, located on the Czech-Polish border, is analysed in this article. The pandemic-related border closures revealed a substantial level of togetherness in this town, manifested by various social activities. Moreover, a part of these (during the pandemic restricted) cross-border social practices were those in education. We applied a mix of quantitative and qualitative methods to diagnose the directions of cross-border educational flows, the approach of schools towards the identified joint cross-border social practices, and the possible level of togetherness. As a result, one-sidedness (Polish pupils attending schoolsin the Czech Republic) of cross-border flows was identified – which also follows the direction of a cross-border workforce. Except for the schools with Polish as the instruction language, located in the Czech part of the town, primarily serving Polish speakers living in the Czech Republic, we can mention hardly any mutually shared feeling of togetherness andan actual place-based approach towards educational governance in this divided town. We observe some ties in education between the autochthonous Polish minority in the Czech Republic and the Poles in Poland, without the involvement of pupils or teachers of Czech ethnicity, who do not reflect opportunities behind the border.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz