Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Umiejętności plastyczne dzieci romskich : mity, stereotypy i fakty

Tytuł:
Umiejętności plastyczne dzieci romskich : mity, stereotypy i fakty
Autorzy:
Iwona Renata Tomas
Data publikacji:
2014
Słowa kluczowe:
artistic skills, Romani people in Silesia, ethnic minority, analysis of works of art, Roma culture
Język:
polski
Cytata wydawnicza:
Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This text is concerned with research conducted in order to present the characteristics and level of skill development of Romani children from the Bergitka Roma tribe, who reside in Upper Silesia (Zabrze, in this case). The presentation of the research results must be preceded by a short but substantial introduction to the subject of the Romani people and their sociocultural functioning. In the section entitled „The Romani people – who are they and where are they heading?”, facts concerning the unclear origins of the people are discussed; so is the resulting necessity to roam which, taking into account their folk legends, seems to almost resemble a kind of penitence. The next section, „The internal diversity of the Romani minority group – on four Romani tribes”, constitutes a presentation of four Romani tribes, which differ from one another when it comes to financial status, concern with their own culture and language, and even ways of earning their living. Understanding these four tribes is particularly vital to the author’s research, both because it concerns the Bergitka Roma tribe and because of the ambiguous character of the connotations typically associated with this ethnic community (poverty and wealth, living off fortunetelling or stage performances and begging, etc.). A more theoretical introductory part is followed by the results of the research. Due to the focus on quality, the results are not generalized, but are presented in the form of works of art. Commentary based on the analysis of a work, on observations, and on an interview with a teacher are provided after the images. Lastly, a conclusion is set out, supporting the idea of individualized teaching, especially in the case of Romani children who, due to family, cultural and financial factors, experience hindrances in their early education.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz