Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Edukacja informacyjna w zapobieganiu rozprzestrzeniania się stereotypów w Internecie. Wybrane rozwiązania

Tytuł:
Edukacja informacyjna w zapobieganiu rozprzestrzeniania się stereotypów w Internecie. Wybrane rozwiązania
Autorzy:
Agnieszka Renata Gołda
Jacek Bogusław Tomaszczyk
Data publikacji:
2023
Słowa kluczowe:
stereotyp
stereotyp kulturowy
edukacja informacyjna
zapobieganie stereotypom
internet
stereotype
cultural stereotype
information education
prevention of stereotypes
Język:
polski
Cytata wydawnicza:
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Ludzie „zmęczeni” nadmiarem informacji skłonni są do stereotypowego postrzegania innych osób, grup, relacji, wydarzeń czy faktów, co zwalnia ich z konieczności analizowania spraw, poszukiwania sprawdzonych wiadomości, selekcjonowania danych i rzetelnego oceniania. Archiwizowane w języku stereotypy upowszechniane są w życiu społecznym, stając się źródłem narastających problemów, negatywnych zachowań i dyskryminacji. Dlatego też postanowiono wskazać sposoby zapobiegania stereotypom kulturowym w internecie poprzez działania znane z edukacji informacyjnej. Wyniki badania dostarczają wiedzy na temat potencjału edukacji w zakresie kompetencji informacyjnych w zapobieganiu stereotypom kulturowym oraz promowaniu różnorodności i integracji. Badania te mają istotne implikacje dla edukatorów, decydentów i ogółu społeczeństwa, ponieważ podkreślają potrzebę nadania priorytetu edukacji informacyjnej w walce ze stereotypami i dyskryminacją.

In today’s society, people often experience information overload, which can lead to the formation of stereotypical perceptions of others, groups, relationships, events, or facts. Such perceptions relieve individuals of the need to analyze issues, seek verified news, select data, and make sound judgments. Stereotypes that are stored in language are disseminated in social life, contributing to growing problems, negative behaviors, and discrimination. This study aims to identify ways to prevent cultural stereotypes by utilizing activities that are commonly used in information literacy. The study’s findings provide insights into the potential of information literacy education in preventing cultural stereotypes and promoting diversity and inclusion. This research has important implications for educators, policymakers, and the general public, as it highlights the need to prioritize information literacy education in the fight against stereotypes and discrimination.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz