Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

3D technology as a tool to improve the wellbeing of children and adolescents with autism spectrum disorder

Tytuł:
3D technology as a tool to improve the wellbeing of children and adolescents with autism spectrum disorder
Autorzy:
Farnicka, Marzanna
Pocinho, Margarida
Data publikacji:
2021
Wydawca:
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Tematy:
ASD – zaburzenie spektrum autyzmu
drukarka 3D
epizody wspólnego zaangażowania
kreatywność
rozwój
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Źródło:
Polskie Forum Psychologiczne; 2021, XXVI, 2; 153-170
1642-1043
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Pojawienie się nowych technologii pozwoliło nam uczestniczyć w trwającym procesie globalizacji. Potrzeba przystosowania się i zrozumienia nowych sposobów życia związanego z wykorzystywaniem technologii jest wyzwaniem. Niniejsze opracowanie ma na celu analizę możliwości wykorzystania technologii 3D wśród dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD). Podstawą tego projektu było wykorzystanie kreatywności jako sposobu na poprawę samopoczucia dzieci i młodzieży. Starano się zatem przyjrzeć ich umiejętnościom radzenia sobie z zadaniami rozwojowymi zarówno w środowisku 3D, jak i naturalnym (np. w zakresie komunikacji twarzą w twarz). W artykule przywołano teoretyczne psycho-dydaktyczne ramy wykorzystania technologii 3D w optymalizacji rozwoju młodszych pokoleń z ASD. Na podstawie wcześniejszych badań można podejrzewać istnienie pozytywnego związku między korzystaniem z technologii 3D a rozwojem dzieci z ASD. Grupa badana: Dzieci i młodzież ze stwierdzonym zaburzeniem z kręgu autyzmu (N = 40) w wieku między 5. a 16. rokiem życia oraz minimum jeden rodzic (N = 40), a także nauczyciele pracujący w projekcie (N = 16). Badanie miało charakter eksploracyjny i pilotażowy. Przeprowadzono trening pracy z drukarką 3D. W treningu uczestniczyła młodzież wraz z rodzicem. W badaniu wykorzystano metodologię jakościową. Wstępne wyniki przedstawiane są na podstawie raportów rodziców i nauczycieli. Wskazywali oni na rozwój umiejętności społecznych i zainteresowań dzieci z ASD. Co więcej, rodzice i nauczyciele zauważyli poprawę komunikacji z dziećmi i młodzieżą po przeprowadzonym oddziaływaniu. Oczywiście można postawić pytanie, czy był to efekt specyficznej technologii 3D, czy raczej trening był tylko pretekstem do nawiązania komunikacji zgodnie z koncepcją epizodów wspólnego zaangażowania.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz