Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wychowanie do pięknej (radosnej) miłości

Tytuł:
Wychowanie do pięknej (radosnej) miłości
Upbringing into (joyful) beautiful love
Autorzy:
Kochel, Jan
Data publikacji:
2016-12
Wydawca:
Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Elbląskiej w Elblągu
Tematy:
pedagogika ogólna
pedagogika narracyjna
wychowanie do miłości pięknej (radosnej)
metody odpowiedzialnego wychowania
General pedagogy
narrative pedagogy
upbringing for beautiful (joyful) love
methods of responsible upbringing
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Źródło:
Studia Elbląskie; 2016, 17; 263-276
1507-9058
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Artykuł jest próbą odpowiedzi na trzy pytania: Jak wychowywać dzieci w kontekście reewangelizacji Europy? Czym charakteryzuje się pedagogika narracyjna? Jak wychowywać dzieci do pięknej, radosnej miłości we współczesnym świecie? Współczesne wychowanie w domu i w szkole nie polega na ćwiczeniu woli i uczuć (intelekt jest niezbędny), natomiast cechy te powinny być integralnie nabywane poprzez wytrwałość w podejmowaniu wszelkich wysiłków i kształtowaniu charakteru. Proces sekularyzacji i globalizacji prowadzi do ograniczenia wiary i miłości do sfery wewnętrznej, prywatnej oraz proponuje moralność świecką sprzeczną z religią objawioną. W tej wizji wychowania Kościół i tradycyjna pedagogika katolicka są postrzegane jako instytucje promujące określone uprzedzenia i ingerujące w wolność człowieka. Potrzebna jest edukacja, która uczy krytycznego myślenia i proponuje proces dojrzewania w oparciu o wartości. Jedną z tych wartości jest "radość [i piękno] miłości", gdyż tylko ona "może znaleźć drogę i jest kompasem, który ją wskazuje" (patrz: Amoris laetitia 1,126 - 130,291). Pedagogika katolicka uczy takiej miłości i chce do niej prowadzić wszystkich.

The article is an attempt to answer the three questions: How to raise children in the context of the re-evangelization of Europe? What characterizes narrative pedagogy? How to bring up children into beautiful, joyful love in the modern world? Contemporary education at home and at school does not involve the exercise of will and feelings (intellect is vital), while these qualities should be integrally acquired through persistence in taking all the effortsand shaping one’s character. The process of secularization and globalization leads to limiting faith and love to an internal, private sphere and offers lay morality contradicting the revealed religion. In this vision of upbringing, the Church and the traditional Catholic pedagogy are seen as institutions promoting specific prejudices and interfering in a man’s freedom. What is needed is education that teaches critical thinking and proposes a process of value-driven maturation. One of the values is „joy [and beauty] of love” since only this love „can find the way and is a compass which shows it” (see: Amoris laetitia 1.126 – 130.291). Catholic pedagogy teaches such love and wants to lead everyone to it.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz