Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Kultura języka z retoryką w kształceniu humanistyczno-społecznym. Zarys problemu

Tytuł:
Kultura języka z retoryką w kształceniu humanistyczno-społecznym. Zarys problemu
Language culture with rhetoric in humanities and social studies. Outline of the problem
Autorzy:
Gródź, Iwona
Data publikacji:
2024
Wydawca:
Uniwersytet Gdański. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Tematy:
language culture
rhetoric
communication
communication disruptions
kultura języka
retoryka
komunikacja
zakłócenia komunikacyjne
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Źródło:
Media Biznes Kultura; 2024, 1 (16); 133-144
2451-1986
2544-2554
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Tematem tekstu jest wskazanie potrzeby promowania kultury języka i retoryki w kontekście kształcenia humanistycznego. To jeden ze sposobów zapobiegania nasileniu się zakłóceń komunikacyjnych, takich jak trolling, hejting czy flaming w przestrzeni medialnej. Celem jest odpowiedź na społecznie sygnalizowaną potrzebę zwiększenia świadomości językowej rozmówców w przestrzeni masowej komunikacji, poprawienie jakości kultury języka, który jest używany publicznie oraz wzmocnienie szacunku wobec ekspertów z zakresu językoznawstwa czy komunikacji społecznej. Efektem rozważań jest próba wskazania konieczności włączenia nauczenia kultury języka z retoryką (przede wszystkim sztuki argumentacji) do szeroko pojętego kształcenia humanistyczno-społecznego. Dzięki niemu nowe pokolenia uczestników globalnej komunikacji medialnej będą potrafiły odpowiedzieć na kluczowe pytania: jak mówić versus pisać w sposób kulturalny i etyczny, żeby nas słuchano versus czytano? A co ważniejsze będą potrafili praktykować zdobytą w tym zakresie wiedzę.

The topic of the text is to indicate the need to promote the culture of language and rhetoric in the context of humanities education. This is one of the ways to prevent the increase in communication disruptions such as trolling, hating or flaming in the media space. The aim is to respond to the socially signaled need to increase the linguistic awareness of interlocutors in the space of mass communication, improve the quality of the culture of the language used in public and strengthen respect for experts in the field of linguistics and social communication. The result of the considerations is an attempt to indicate the need to include teaching the culture of language with rhetoric (primarily the art of argumentation) into the broadly understood education in the humanities and social sciences. Thanks to it, new generations of participants in global media communication will be able to answer key questions: how to speak versus writing in a cultural and ethical way so that we are listened to versus read? And more importantly, they will be able to practice the knowledge acquired in this area.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz