Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The Problem of Dehumanisation in the Light of Mieczysław Wallis Intellectual Biography

Tytuł:
The Problem of Dehumanisation in the Light of Mieczysław Wallis Intellectual Biography
Autorzy:
Zegzuła-Nowak, Joanna
Data publikacji:
2024
Wydawca:
Uniwersytet Szczeciński. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
Tematy:
problem of dehumanization
20th-century Polish philosophy
representatives of the Lvov-Warsaw School
Mieczysław Wallis
aesthetics
aesthetic experience
problem dehumanizacji
filozofia polska XX wieku
estetyka
przeżycie estetyczne
reprezentanci Szkoły Lwowsko-Warszawskiej
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0
Źródło:
Analiza i Egzystencja; 2024, 66; 25-78
1734-9923
2300-7621
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article discusses the problem of dehumanization from the perspective of the works and experiences of the Polish scholar Mieczysław Wallis, who was a representative of the philosophical Lvov-Warsaw School. During the Second World War he was held captive in German POW camps for nearly 5 years. However, he never succumbed to the atmosphere of terror and despondency, nor did he give in to the fear of prolonged imprisonment, but instead continued his academic and educational work. As a result, he not only illustrated the mechanisms of dehumanization occurring in the camp environment, but also devised an original intellectual “preventive program” which made it possible to defend the human psyche, personality, sensations and emotions against harmful and destructive influences. The main inspiration for Wallis’s intellectual program at the camp came from his pre-war aesthetic works. The program was focused on a human being’s inner life, in particular values and aesthetic experiences, as well as on the specifically human activities implied by them. Wallis believed that aesthetic experiences can have spectacular adaptive significance in human life. He claimed that by providing joy, these experiences can counterbalance suffering. Importantly, in the light of Wallis’s Woldenberg notes, it appears that the intellectual conclusions he had adopted in captivity became an essential component of his existential attitude and protected him from moral degradation.

Artykuł przedstawia etyczny problem dehumanizacji w perspektywie prac i doświadczeń Mieczysława Wallisa, polskiego uczonego, przedstawiciela filozoficznej szkoły lwowsko-warszawskiej. W czasie II wojny światowej myśliciel ten spędził około 5 lat w niemieckich obozach jenieckich. Nie poddał się jednak wówczas atmosferze niepokoju i rezygnacji, nie pogrążył w strachu przed długotrwałą niewolą, lecz nieprzerwanie kontynuował swoją pracę naukową i dydaktyczną. W rezultacie nie tylko zilustrował mechanizmy dehumanizacji zachodzące w rzeczywistości obozowej, ale także sformułował autorski intelektualny „program profilaktyczny”, który pozwalał obronić ludzką psychikę, osobowość, doznania i emocje przed ich szkodliwym, destrukcyjnym wpływem. Jego fundamentem był świat ludzkiego wnętrza, postawa skupienia się na sferze wartości i przeżyć estetycznych oraz implikowanych przez nie specyficznie ludzkich działaniach.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz