Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Textual Caves: Expanding the Literary Writing Space

Tytuł:
Textual Caves: Expanding the Literary Writing Space
Autorzy:
Marecki, Piotr
Data publikacji:
2017
Wydawca:
Uniwersytet Jagielloński. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Tematy:
Writing space
remediation
cave writing
textual caves
concrete poetry
visual text
spatial humanities
digital humanities
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Źródło:
Przegląd Kulturoznawczy; 2017, 3 (33) Literary Practices and Performances in Transmedia Environments; 334-349
1895-975X
2084-3860
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Marecki discusses three textual caves created by Polish concrete poets: Stanisław Dróżdż’s Między (1977); Małgorzata Dawidek Gryglicka’s Krótka historia przypadku (1997); and Dróżdż’s Żyłki (2002). The medium of all three works was a white cubicle placed in a gallery. Each piece played with the corporeality of the viewer and their experience of networked space, expanding the concept of writing space in literature. Między is an original work of international importance, whereas the two later caves are re-mediations, recycled variations of the original subject. The true innovation of Między is the idea to place text in a space beyond the page, picture or gallery wall. Dróżdż’s break with tradition created a networked piece; the body of the viewer is physically inscribed on the work when he or she enters it. Dawidek’s installation, created two decades later, has been called a hypertext in space. Therein, the artist incorporated new physical solutions, including links to the lexias, which were written by hand and glued to the walls. Dawidek thus nuanced the use of corporeality in her work, which was designed for a particular space (the viewer moves through the book by following physical links; for instance, when the text mentions exiting, the viewer actually follows a link towards the door). Finally, Dróżdż’s 2002 work Żyłki constitutes another step forward. In a similar manner to Dawidek, the artist used physical links. By placing the work in the space that was occupied by Między back in 1977, he thus recycled his initial medium. Marecki utilizes tools for describing the nature of the writing space developed by thinkers like J.D. Bolter and applies Zenon Fajfer’s concept of “Liberatura” to develop a media-specific analysis of these three textual caves, as well as the intertextual relations between them.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz