Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

L’Eglise Orthodoxe en Suisse

Tytuł:
L’Eglise Orthodoxe en Suisse
Autorzy:
Sadkowski, Alexandre
Data publikacji:
2025
Wydawca:
Akademia Supraska
Tematy:
Orthodox Church
Christianity
Switzerland
Martyrs
Spirituality
Parishes
Cerkiew prawosławna
chrześcijaństwo
Szwajcaria
męczennicy
duchowość
parafie
Język:
francuski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Źródło:
Latopisy Akademii Supraskiej; 2025, Autokefalia Cerkwi w Polsce 1924–2024 Dla uczczenia stulecia autokefalii, 16; 375-387
2082-9299
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Prawosławie na ziemiach Helwetii nie pochodzi ani z wczoraj, ani z poprzedniego stulecia. Mianowicie, według legendy pochodzącej najprawdopodobniej z VIII wieku, angielski król Lucjusz nawracał pogan na terytorium Szwajcarii już za czasów apostoła Pawła. W artykule zajmiemy się kwestią prawosławia w Szwajcarii – krainie Helwetów w czasach Cesarstwa Rzymskiego – badając najpierw kwestię pierwszych chrześcijan należących do pierwotnego, niepodzielonego Kościoła. W pierwszych wiekach chrześcijaństwa Szwajcaria oczywiście nie istniała w takim znaczeniu, w jakim ją obecnie definiujemy w jej granicach geograficznych, ale jest to region, który stanie się Szwajcarią. Następnie przedstawimy nowszy i aktualny okres prawosławia w Szwajcarii. Oczywiście, mówimy tu o dwóch bardzo różnych okresach, jednak oba one są tak samo ważne. Tradycja podaje, że jednym z pierwszych apostołów Szwajcarii był św. Beatus (II w. n.e.), pochodzący z Wielkiej Brytanii i uczeń św. Barnaby. Szwajcaria znała także wielu innych męczenników, którzy wyznawali wiarę w naszego Pana Jezusa Chrystusa. Ważnym elementem jest również rozwój życia monastycznego. Widzimy i rozumiemy znaczenie i wpływ, jaki klasztory mogły mieć na rozwój wiary w tym regionie, jak i we wszystkich innych regionach Cesarstwa. Szwajcaria pozostawała w sferze wpływów rzymskich do XVI wieku, po czym, podobnie jak w większości krajów europejskich, doświadczyła burzliwych rozłamów wraz z reformacją protestancką w XVI i XVII wieku. Natomiast o współczesnym prawosławiu możemy mówić od XIX w., gdy w latach 1816–1817 powstała pierwsza kaplica na potrzeby duchowe Wielkiej Księżnej Anny Fiodorownej, dla Poselstwa Rosyjskiego w Bernie oraz dla uczniów z rodzin rosyjskich w Instytucie Hofwil. Prawosławni Rosjanie byli wówczas w Szwajcarii nieliczni; byli to często dyplomaci, kupcy, emigranci, studenci i turyści. Mniej więcej w tym samym czasie pojawiają się w Szwajcarii wierni pochodzenia greckiego, głównie intelektualiści i kupcy. Pod koniec XIX i na początku XX wieku powstają pierwsze cerkwie obu tradycji w Genewie, Vevey i Lozannie. Tragiczne wydarzenia rewolucji październikowej i prześladowań Greków w Azji Mniejszej spowodowały nowy napływ ludności wyznania prawosławnego. Kolejne fale przybyszów z krajów o tradycji wschodniej to lata od zakończenia II wojny światowej do lat 70 XX w., gdy duża część migrantów przybywała z nadzieją na lepsze warunki życia. Dzisiaj statystyki podają, że w Szwajcarii mieszka ponad 150 000 osób wyznania prawosławnego, należących do ponad 50 parafii, głównie w wielkich miastach. Miejscem kultu są wybudowane na potrzeby wiernych cerkwie i monastery oraz kościoły katolickie i protestanckie zaadoptowane na potrzeby liturgii prawosławnej. Kościół Prawosławny w Szwajcarii nie jest jednolity i na terytorium kraju znajdują się parafie różnych jurysdykcji, co jest spowodowane napływem wiernych do Szwajcarii z różnych krajów i kontynentów, czego przykładem jest napływ prawosławnych Arabów oraz w ostatnim czasie Ukraińców. Powstanie klasztorów w Szwajcarii jest stosunkowo późne, Pierwszy monaster założył w Zurichu w 1995 r. arcybiskup Serafin (Rodionoff) z patriarchatu moskiewskiego. Poprzez ten krótki artykuł chciałem pokazać, jak ważne jest zrozumienie, że pomimo życiowych kaprysów i okoliczności dziejowych wiara zawsze trwa, a Kościół prawosławny potrafi zakorzenić się i wydać owoce w każdym miejscu na Świecie, stając się naturalnym elementem krajobrazu.

Orthodoxy in the lands of Helvetia originated neither yesterday nor in the previous century. Namely, according to a legend that most likely dates back to the 8th century, the English King Lucius was converting pagans to the territory of Switzerland as early as the time of the Apostle Paul. In this article, we will deal with the issue of Orthodoxy in Switzerland – the land of the Helvetians during the Roman Empire – by first examining the question of whether the early Christians belonged to the original undivided Church. In the first centuries of Christianity, Switzerland obviously did not exist in the sense in which we now define it within its geographical borders, but this is the region that would become Switzerland. Then, we will present the more recent and current period of Orthodoxy in Switzerland. Of course, we are talking about two very different periods, but both are equally important. Tradition says that one of the first apostles of Switzerland was St. Beatus (2nd century AD), from Great Britain and a disciple of St. Barnabas. Switzerland also had many other martyrs who professed faith in our Lord Jesus Christ. The development of monastic life is also an important element. We see and understand the significance and influence that monasteries may have had on the development of the faith in this region, as well as in all other regions of the Empire. Switzerland remained within the sphere of Roman influence until the 16th century, after which, like most European countries, it experienced stormy schisms associated with the Protestant Reformation in the 16th and 17th centuries. On the other hand, we can speak of modern Orthodoxy since the 19th century, when the first chapel was built in 1816–1817 for the spiritual needs of Grand Duchess Anna Fyodorovna, the Russian embassy in Bern and students from Russian families at the Hofvili Institute. Orthodox Russians were few in Switzerland at the time. They were often diplomats, traders, emigrants, students and tourists. At about the same time, believers of Greek origin appeared and settled in Switzerland. They were mainly intellectuals or traders. In the end of the 19th and beginning of the 20th century, the first churches of both traditions were established in Geneva, Vevey and Lausanne. The tragic events of the October Revolution and the persecution of Greeks in Asia Minor caused a new influx of Orthodox Christians. Further waves of immigrants from countries with an Eastern tradition occurred between the end of World War II and the 1970s, when a large part of the migrants arrived with the hope of better living conditions. Today, statistics show that Switzerland is home to over 150,000 Orthodox Christians belonging to over 50 parishes, mainly in major cities. The places of worship include Orthodox churches and monasteries built for the needs of the faithful, as well as Catholic and Protestant churches adapted for the Orthodox liturgy. The Orthodox Church in Switzerland is not uniform, and there are parishes of different jurisdictions in the country, due to the influx of believers to Switzerland from different countries and continents, as exemplified by the influx of Orthodox Arabs and, more recently, Ukrainians. The emergence of monasteries in Switzerland is relatively late. The first monastery was founded in Zurich in 1995 by Archbishop Seraphim (Rodionoff) of the Moscow Patriarchate. Through this short article, I wanted to show the importance of understanding that despite the qhims of life and historical circumstances, the faith always endures, and the Orthodox Church is able to take root and bear fruit anywhere in the world, becoming a natural part of the landscape.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz