Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Rytualne strukturowanie doświadczeń. „Mężowie” Johna Cassavetesa

Tytuł:
Rytualne strukturowanie doświadczeń. „Mężowie” Johna Cassavetesa
The Ritual Structuring of Experiences: “Husbands” by John Cassavetes
Autorzy:
Durys, Elżbieta
Data publikacji:
2003
Wydawca:
Polska Akademia Nauk. Instytut Sztuki PAN
Tematy:
John Cassavetes
rytuał
Raymond Carney
ritual
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Źródło:
Kwartalnik Filmowy; 2003, 41-42; 296-310
0452-9502
2719-2725
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Durys interpretuje Mężów w kategoriach swoistego rytuału. Odbierając filmy Cassavetesa przez metaforyczną i symboliczną estetykę znaną z filmów Wellesa i Hitchcocka, konceptualizując doświadczane wrażenia, tracimy z oczu to, co w nich najistotniejsze. Cassavetes – jak mówi Durys za Raymondem Carneyem – chce nas skłonić do odrzucenia tych schematów odbioru i czeka, aż znaczenia wyłonią się z przebiegu akcji. Nie sposób nie poddać się interpretacji. W przypadku Mężów, filmu o reakcji trzech mężczyzn na śmierć wspólnego przyjaciela, klucz antropologiczny wydaje się szczególnie adekwatny. Powołując się na literaturę przedmiotu, Durys opisuje miejsce rytuału we współczesnym, cywilizowanym świecie. Definiuje rytuał jako zakorzenioną głęboko w ludzkiej psychice potrzebę oswojenia nieuchronnego procesu przemiany. W tym kontekście upojenie alkoholowe bohaterów i podróż do Europy stają się zarówno swoistą ceremonią pogrzebową, jak i rytuałem przejścia na wyższy stopień dojrzałości, który pozwala im świadomie podjąć wysiłek prawdziwego życia.

Durys interprets Husbands in terms of a peculiar ritual. When we receive Cassavetes’ films through metaphorical and symbolic aesthetics known from Welles and Hitchcock, by conceptualising experienced impressions, we lose sight of what is most essential in them. Cassavetes - as Durys says after Raymond Carney - wants to make us reject these reception schemes, and waits for the meanings to emerge from a course of action. One cannot help giving up interpretations. In case of Husbands, the film about a reaction of three men to the death of a mutual friend, the anthropological key seems to be especially adequate. Citing the literature of the subject, Durys describes the place of a ritual in a contemporary and civilized world. She defines the ritual as a need, rooted deeply in human psyche, to tame an inevitable process of transition. In this context the heroes’ binge of alcohol drinking and a trip to Europe become both a peculiar funeral ceremony and the ritual of transition to the higher degree of maturity, which allows them to consciously make an effort to live real lives.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz