Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Sen o Warszawie. Mitologizacja stolicy w komediach warszawskich

Tytuł:
Sen o Warszawie. Mitologizacja stolicy w komediach warszawskich
The Dream of Warsaw: The Mythologization of the Capital in Warsaw Comedies
Autorzy:
Talarczyk-Gubała, Monika
Data publikacji:
2003
Wydawca:
Polska Akademia Nauk. Instytut Sztuki PAN
Tematy:
Warszawa
komedia
Edgar Morin
Warsaw
comedy
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Źródło:
Kwartalnik Filmowy; 2003, 41-42; 152-170
0452-9502
2719-2725
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Edgar Morin uważa, że w kulturze masowej rzadko trafiają się informacje, które nie byłyby przesycone substancją mitotwórczą. W przekonaniu autorki peerelowska komedia warszawska w aktywny sposób uczestniczyła w budowaniu mitu Warszawy. Do najciekawszych, a zarazem cechujących się najbogatszym ładunkiem symbolicznym, należą te komedie, które wizję miasta torturowanego wzięły w ironiczny cudzysłów. Równoczesne nawiązania do tradycji humoru okupacyjnego i prezentowanie jego uwspółcześnionej odmiany zabarwiły tę ironię intymnym, emocjonalnym stosunkiem do miasta. Można twierdzić, że komedia warszawska spełniała rolę quasi-rytuału, który próbuje odnowić więź z (niemal doszczętnie zburzonym w czasie II wojny światowej) miastem, wpisać Warszawę w przestrzenny aspekt tożsamości społecznej zarówno jej mieszkańców, jak i widzów z całego kraju.

Edgar Morin believes that pieces of information that would not be saturated with myth-making substance are a rarity in mass culture. Talarczyk says the Warsaw comedy of the People’s Poland actively participated in the making of the myth of Warsaw. Those comedies, which put the vision of the tortured city in ironic inverted commas, are the most interesting and most symbolic ones. At the same time, references to the tradition of the humour of the German occupation and a presentation of its updated variety have tinged the irony with an intimate and emotional attitude to the city. You can say a Warsaw comedy played the role of a quasi-ritual which tried to renew ties with the city (almost totally destroyed during WW2) and include it in the spatial aspect of the social identity of both its residents and viewers from the rest of the country.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz