Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Emerging adults facing the risk of professional and educational inactivity

Tytuł:
Emerging adults facing the risk of professional and educational inactivity
Wschodzący dorośli wobec ryzyka braku aktywności zawodowej i edukacyjnej
Autorzy:
Walczak, Anna
Data publikacji:
2025-06-25
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie
Tematy:
emerging adults
NEET
trajectories of entering adulthood
education
labour force participation
Język:
angielski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Źródło:
Studia z Teorii Wychowania; 2025, XVI(2(51)); 25-43
2083-0998
2719-4078
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article addresses the transition of emerging adults from the educational system to the labour market. This issue falls within the deliberations on the trajectories of entering adulthood, which in the era of late modernity lose their linear character, become longer, fragmented and reversible. Particular attention is drawn to those falling into the NEET category (neither in employment, education nor training), whose situation can be considered as one variant of the adulthood transition trajectory. A survey, carried out on a random, nationwide sample of people aged 18-29 (n=330), categorised by gender and education, forms the empirical basis for this study. The analysis aims to answer questions about educational plans, differences between those who fall into the NEET category, and educationally and professionally active emerging adults, as well as factors that occur alongside the lack of activity in the aforementioned spheres. The results indicate low cultural and economic capital and residence in rural areas as factors which increase the risk of becoming a part of the NEET category. Polish emerging adults who follow the NEET model appear to represent, in Mertonian terms, the category of the withdrawn, rather than the rebellious.

W artykule została podjęta problematyka tranzycji wschodzących dorosłych z systemu edukacyjnego na rynek pracy. Zagadnienie to wpisuje się w rozważania na temat trajektorii wchodzenia w dorosłości, które w epoce późnej nowoczesności tracą swój linearny charakter, wydłużają się, stają się fragmentaryczne i odwracalne. Szczególną uwagę zwrócono na osoby zaliczane do kategorii NEET (neither in employment, education nor training), których sytuacja może być rozpatrywana jako jeden z wariantów trajektorii przejścia do dorosłości. Podstawą empiryczną są badania sondażowe, zrealizowane na losowej, ogólnopolskiej próbie osób w wieku 18-29 lat (n=330), uwarstwowanej płcią i wykształceniem. Analiza ma na celu odpowiedź na pytania o plany edukacyjne, różnice pomiędzy zaliczającymi się do kategorii NEET a aktywnymi zawodowo i edukacyjnie wschodzącymi dorosłymi oraz czynniki współwystępujących z brakiem aktywności edukacyjnej i zawodowej. Uzyskane wyniki wskazują na znaczenie niskiego kapitału kulturowego i ekonomicznego oraz zamieszkania na wsi dla podniesienia ryzyka wejścia do kategorii NEET. Polscy wschodzący dorośli realizujący model NEET wydają się raczej Mertonowskimi wycofanymi, niż buntownikami.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz