Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Surfikcja „Przygody człowieka poczciwego” Franciszki i Stefana Themersonów

Tytuł:
Surfikcja „Przygody człowieka poczciwego” Franciszki i Stefana Themersonów
Surfiction of Franciszka and Stefan Themerson’s “The Adventure of a Good Citizen”
Autorzy:
Taszycka, Anna
Data publikacji:
2007
Wydawca:
Polska Akademia Nauk. Instytut Sztuki PAN
Tematy:
Themersonowie
awangarda
okres międzywojenny
surfikcja
Themersons
avant-garde
interwar period
surfiction
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Źródło:
Kwartalnik Filmowy; 2007, 57-58; 14-22
0452-9502
2719-2725
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Anna Taszycka powraca do jednego z pierwszych filmów eksperymentalnych w duchu awangardy, jakie powstały w Polsce w okresie międzywojnia. Wyodrębnia w nim elementy autotematyczne zastanawiając się, jaką pełnią funkcję w dziele filmowym. Poszukując odpowiedzi na to pytanie patrzy na zagadnienie awangardy z szerszej perspektywy i zwraca się w kierunku awangardy literackiej. Sięga po kategorię surfikcji, zaproponowaną przez Raymonda Federmana w celu opisania przemian w amerykańskiej (choć nie tylko) literaturze, dzisiaj nazywanej postmodernistyczną. Analizując film Themersonów pod kątem obecnej w nim surfikcji dostrzega, że dokonania XX-wiecznej awangardy filmowej zdają się potwierdzać późniejsze spostrzeżenia Federmana o odrzuceniu w dziele literackim kategorii rzeczywistości na rzecz specyficznie skonstruowanej fikcji.

Anna Taszycka re-examines one of the first experimental avant-garde films made in Poland in an inter-war period of 1918-1939. She identifies its auto-thematic elements and tries to find out what roles they play in a film work. To answer the question, she looks at the issue of avant-garde from a broader perspective and chooses literary avant-garde. She employs the category of surfiction, invented by Raymond Federman to describe changes in (not only) American literature, now called “post-modern”. Examining the film from this perspective, Taszycka notes that the achievements of 20th century film avant-garde appear to corroborate Federman's later insights about rejection in a literary work of the category of the real at the expense of peculiarly constructed fiction.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz