Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Luke’s Divine Call of Jesus. Part One

Tytuł:
Luke’s Divine Call of Jesus. Part One
Autorzy:
Williams, Robert Lee
Data publikacji:
2024
Wydawca:
Akademia Katolicka w Warszawie
Tematy:
Łukasz
Ewangelia Łukasza
Jezus
izajaszowy sługa Jahwe
prorok
Chrystus
męczeństwo
nowe przymierze
Luke
Gospel of Luke
Jesus
Isaianic servant of Yahweh
prophet
Christ
martyrdom
new covenant
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0
Źródło:
Warszawskie Studia Teologiczne; 2024, 37, 1; 142-160
0209-3782
2719-7530
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Luke represents Jesus’ death as the martyrdom of a prophet. M. Dibelius has noted this in 1919. C.H. Talbert adds in 1982 that Jesus’ death “is not an atoning sacrifice.” Such an assessment of Jesus and his death, for the “Christ” who “atones for sins,” is anemic to some scholars. F. Bovon, prefers to say, “[T]he attitude of the people . . .  testifies not only to the exemplary character but also to the redemptive nature of the passion.” The question is thus joined for this paper. Was Jesus’ passion in Luke “redemptive”? The answer is found in Luke’s divine call of Jesus. Luke finds that Jesus is informed progressively of God’s plans for him on five occasions, evidently from time at prayer. The first, after his baptism (3:21b-22), reveals to him divine approval in royal and servant terminology. Next, after a night of prayer (6:12) he selects twelve as apostles and proclaims new teaching, the “Sermon on the Plain.” Then come two times of prayer (9:18, 29), the first prior to and the second on the occasion of visible transformation on a mountain, the “transfiguration,” regarding Jesus’ prophetic role and his coming suffering. After declaring at his final meal the beginning of a new covenant, but without reference to sacrifice for sins, he prays for guidance a final time on the Mount of Olives (22:41-44), preparing for anticipated suffering and vindication. We conclude that Jesus’ death for Luke is the martyrdom of a prophet that does not atone for sins but does seal a new covenant (22:20). The study will be published in two parts, the first extending through the four occasions above and the subsequent one in the issue to follow beginning with the fifth and final instance.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz