Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Jean Giono - alchimie du discours romanesque

Tytuł:
Jean Giono - alchimie du discours romanesque
Autorzy:
Jarosz, Krzysztof
Data publikacji:
1999
Wydawca:
Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
ISBN, ISSN:
8322609337
Słowa kluczowe:
krytyka
Jean Giono
literaturoznawstwo
Język:
francuski
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Forma i typ:
other
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Książka
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem rozprawy jest udowodnienie, że wbrew rozpowszechnionej wśród krytyków opinii o spontaniczności sztuki pisarskiej Jeana Giono autor ten od początku swej działalności twórczej oddawał się intensywnej refleksji autotematycznej, czego wyrazem są jego cztery dzieła, które uznać można za poetyki immanentne powieśdopisarza, gdyż łączą wątki fabularne z wbudowanymi w nie rozważaniami na temat warsztatu artystycznego autora oraz sztuki jako takiej. Charakterystyczne, iż punktem wyjścia każdego z omawianych utworów jest fikcyjna geneza hypotekstu, co sprawia, że trzy pierwsze (Naissance de l’Odyssée, Pour saluer Melville, Virgile) są dziełami świadomie i otwarcie transtekstualnymi (wg klasyfikacji Genette’a). Naissance de l’Odyssée, pierwsza ukończona powieść Giono, przedstawia powstanie Odysei jako wynik zmyślenia Odyseusza, który nigdy nie przeżył przypisywanych mu przygód. Ta napisana przez początkującego pisarza apologia twórczego kłamstwa zawiera zręby jego przyszłej poetyki: przeciwstawienie deprecjonowanego przez niego realizmu i dosłowności w przedstawianiu rzeczywistości („żurnalizm”) prawdziwej — jego zdaniem — literaturze kreującej światy nie mające bezpośredniego odniesienia w świecie realnym. Opowieść o fikcyjnej genezie dzieła starożytnego mistrza jest dla debiutanta dogodnym podłożem refleksji nad własną koncepcją twórczości artystycznej. Pomysł oparcia rozważań nad swym warsztatem literackim — połączonych tym razem z istotną wówczas dla Giono potrzebą zdyskontowania dotychczasowych dokonań twórczych — na zmyślonej genezie dzieła wielkiego poprzednika powraca w 1939 r. w utworze Pour saluer Melville. Książka pomyślana była pierwotnie jako wstęp do francuskiego przekładu powieści Moby Dick, jako hołd złożony przez francuskiego współtłumacza amerykańskiemu geniuszowi. Pour saluer Melville przeradza się jednak w trakcie pisania w autotematyczny utwór, w którym autor traktuje o pragnieniu pisarza, by zerwać z dotychczasową manierą twórczą i zaangażowaniem w ruch pacyfistyczny. Pod piórem Giono Melville przeradza się w postać literacką i porte-parole francuskiego twórcy. Giono przypisuje mu swoje własne rozterki pisarza z uznanym dorobkiem, który postanawia poświęcić się wyłącznie literaturze, przeczuwając, że jest zdolny do stworzenia arcydzieła jakościowo odmiennego od dotychczas opublikowanych utworów. Gionowski Melville zmuszany jest bezustannie do wykorzystania w pełni swojego potencjału twórczego przez wewnętrzny imperatyw („anioł — strażnik więzienny”), popychający go do tworzenia książek, „których nie umie pisać”. Implicytnym hypotekstem dla Giono jest również ponownie odkryty w tamtym okresie Stendhal. Podskórny wpływ tego pisarza wyraźnie ujawni się w twórczości Giono dopiero po wojnie, w powieści Le Hussard sur le toit. Virgile to kolejna sfabularyzowana poetyka Giono, dla której pretekstem jest esej o Wergiliuszu, będącym obok Homera niezmiernie istotnym źródłem inspiracji pisarza. Giono przedstawia tu objawienie, jakim było dla niego odkrycie Georgik i Eneidy. Rzymski poeta przywołany zostaje nie tylko jako jeden z najistotniejszych prekursorów prowansalskiego pisarza; jego biografia służy Giono pośrednio za dowód, że rustykalne wątki w dziele wielkiego poprzednika rozpatrywać należy w kategoriach czysto estetycznych, nie można ich natomiast uznać za przejaw popierania państwowej polityki wspomagania rolnictwa (Giono czyniono zarzut, że jego wiejskie utwory wspierają politykę „powrotu do ziemi”, promowaną przez rząd Vichy). Virgile to także, napisana wprost, opowieść o młodości poety, o inicjacji literackiej młodego prowincjusza, którego umiłowanie poezji uchroniło przed przyjęciem mieszczańskiego modelu życia. To również manifest subiektywności w literaturze, wyrażającej się osobistą, przetworzoną przez pisarza wizją rzeczywistości, esej podejmujący zainicjowany w Naissance de ¡‘Odyssée wątek krytyki kartezjańskiego racjonalizmu i mitycznego — zdaniem pisarza — obiektywnego realizmu. Druga część pracy poświęcona jest omówieniu Noe, najkompletniejszej i najbardziej artystycznie dojrzałej poetyki Giono. Podejmuje on w niej i rozwija wiele wcześniejszych wątków. Utwór skonstruowany jest jak fuga, składa się bowiem z bezustannie przekształcanych elementów składowych (wątków, postaci, scen) osnutych wokół metafory „zaślubin” (noces) łączonych z sobą — na zasadzie oryginalnych skojarzeń — poszczególnych części poetycko przetworzonej rzeczywistości. Łączy się z nim odkrycie, że głównym tematem twórczości jest studium namiętności. Tym samym Giono tworzy złożony układ wewnątrztekstowych odniesień, wzbogacając go przywołaniem swych opublikowanych już dzieł, a także tych, nad którymi pracuje równolegle do Noe'. Powstaje tym samym autotekst, autoreferencyjny w swej istocie układ dużo mniej masywnie otwierający się na allograficzne inspiracje, co nie oznacza, rzecz jasna, iż takowych nie zawiera. Ich przykładem, nie wspominając o tak wyraźnym śladzie intertekstualnym, jak sam tytuł, może być wyraźna, choć ograniczająca się jedynie do końcowej części Noé, predylekcja autora do charakteryzującej ówczesną powieść amerykańską (Dos Passos) narracji behawioralnej. Jest to wszakże jeden tylko z całego wachlarza środków artystycznych, po które sięga Giono, pragnąc w tej powieści o pisaniu powieści ukazać pełnię swych możliwości twórczych. Podobnie jak w swych wcześniejszych poetykach, i tu pisarz ukazuje proces powstawania dzieła literackiego, przetwarzania rzeczywistości w fikcję literacką, ukazując w trakcie powstawania zarówno Noé, jak i dopiero co ukończoną powieść Un Roi sans divertissement, a na końcowych stronach omawianego utworu przedstawiając zamysł stworzenia kolejnej powieści, Noces (której nigdy nie napisze). Zaprezentowany w Noé proces tworzenia przez Giono powieści Un Roi sans divertissement okazuje się równie fikcyjny, co stanowiące materię wcześniejszych poetyk immanentnych, otwarcie fikcyjne genezy allograficznych hypotekstów. Opowieść o tym, jak Giono pisał Un Roi sans divertissement, to nie zgodna z faktami relacja, lecz wymyślony ad hoc przykład procedury twórczej autora, albowiem, zgodnie z kolejną metaforą dzieła literackiego, której wyjątkowo dobrą egzemplifikacją jest Noé, każde dzieło sztuki jest autoportretem artysty.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz